Parcarea în București – probleme

Am mai vorbit în trecut despre această veșnică problemă urbană a Bucureștiului, parcarea( și locurile de parcare). Acum 7 ani spuneam aici despre schimbarea de mentalitate și aduceam în discuție și ce s-ar putea face pentru viitor.

Am mai pomenit de minunat de vechea hotărâre de consiliu general din 2006 (HCGMB 66/2006) care reglementează în prima parte numărul minim de locuri de parcare pentru fiecare construcție nouă. Acum sigur, dacă e veche, nu înseamnă automat că trebuie modificată. Dar problema nu e că e veche, ci că e proastă. Și complet depășită, încă de la apariție.

Să ne uităm un pic pe partea care vorbește despre locurile de parcare. În principiu, numărul de locuri de parcare se calculează pornind de la funcțiune și suprafață. Am marcat cu galben unde apare numărul de locuri pentru fiecare funcțiune. O mare problemă este că o astfel de hotărâre generală se aplică fără diferențieri pentru întregul teritoriu bucureștean.

Ce înseamnă asta pentru oraș? Dacă fac un magazin pe centură sau pe Ștefan cel mare, eu ca beneficiar trebuie să asigur același număr de locuri de parcare. Un nou bloc de locuințe pe Calea Rahovei sau unul prin Aviației? Același lucru. Spălătorie în Titan sau la Unirii? Tot aia e… Nu se pune problema de accesibilitate, de zonă, de tipuri de circulații sau transport în comun… totul e otova.

A doua problemă este că nu se ia în calcul chiar necesitatea. De ce ar fi obligatorii locurile de parcare? Construiesc un imobil de birouri în zona Unirii… Am metrou, tramvai, autobuze și tot felul de alte opțiuni de transport public pentru a ajunge la destinație. De ce aș cere obligatoriu locuri de parcare? Obligația asta duce la o creștere a traficului auto cu mașina personală. Și tocmai asta e ce ar trebui evitat…

Modificarea hotărârii cred că ar aduce destule beneficii atât pentru interesul public cât și pentru cel privat. Lipsa opțiunilor de parcare reduce traficul, sigur, luând în considerare că nu se paote parca ilegal… Financiar pot apărea destule beneficii… de la achiziția de terenuri la investiții în infrastructură subterană… Banii cheltuiți pentru parcări se pot redirecționa către alte dezvoltări, publice sau private. În același timp se reduce și suprafața de spațiu care este de cele mai multe ori nefolosită. Gândiți-vă la imensele parcări de suprafață din zone comerciale. Spații imense pierdute și extrem de puțin utilizate.

În concluzie, cred că ar trebui aplicată o modificare substanțială a acestei hotărâri. Sau avem și opțiunea de a abroga și să utilizăm RGU din 1996 și tot am sta mai bine. Am mai pomenit de modificări și în ce privește străzile și profilele noilor circulații. Au mai trecut 7 ani de la articol și mentalitatea încă nu se schimbă. Bucureștiul și bucureștenii sunt încă în anii 60-70 și nu știu dacă actuala administrație generală vrea și poate să facă astfel de mici schimbări.

La final vă las câteva poze cu suprafețele imense de spațiu inutil – parcajele de suprafață din diferite zone ale Bucureștiului. (sursa imaginilor Google Maps)

Lasă un comentariu