Prin Berceni pe bulevardul Brancoveanu

Dupa cum stiti, in Bucuresti sunt refacute si cateva bulevarde vechi, deja finalizatele Stefan cel Mare sau Calea Mosilor(partea noua), sau altele noi create, cum va fi bulevardul Uranus. In acest articol vom purta o discutie despre infrastructura si in ce mod se lucreaza si reface aceasta. Una din arterele care va avea o mare importanta in viitor va fi bulevardul Constantin Brancoveanu din cartierul Berceni. Aceasta va fi una dintre intrarile in oras de pe viitoarea autostrada spre Giurgiu si refacerea bulevardului aproape este finalizata, deocamdata doar pe un tronson.

Primaria a supralargit bulevardul Constantin Brancoveanu pe tronsonul str.Nitu Vasile – str. Luica lucrarile fiind in proportie de 95% finalizate. Conform Planului urbanistic general al Bucuresti (PUG-Bucuresti) sunt prevazute lucrari de imbunatatire a circulatiei in aceasta zona. Pe langa bulevardul Brancoveanu, viitoarea intrarea in oras de pe autostrada spre Giurgiu, vor fi refacute si alte artere, str. Luica, str. Nitu Vasile si chiar intersectia cu Oltenitei va suferi modificari majore.
Pe extrasul din PUG Bucuresti pe care il gasiti pe pmb.ro, am marcat cu rosu traseul bulevardului Brancoveanu. Se observa toate modificarile propuse prin PUG: supralargire Brancoveanu, supralargire str. Nitu Vasile, pasarela supraterana la intersectia cu Turnu Magurele- Luica si continuarea cu viitoarea autostrada, intersectia cu Oltenitei si viitoarea inchidere a inelului de circulatie al orasului, supralargire Turnu Magurele-Luica. Cam acestea sunt propunerile, la scara macro, primariei pentru dezvoltarea generala a zonei.

Cum se va intampla aceasta largire a bulevardului Brancoveanu la nivel detaliat nu este precizat in PUG caci nu are un asa grad de detaliere, dar putem afla astazi prin vizionarea tronsonului finalizat. Am realizat un film scurt cu o plimbare pe bulevard chiar pe tronsonul str. Nitu Vasile – str. Luica pentru a va crea o idee despre imaginea urbana a zonei.

Se observa ca nu a fost dat inca in folosinta intregul bulevard, iar benzile nou aparute sunt folosite acum ca spatii de parcare.
Am ales ca zona de studiu, si in final de remodelare, un tronson din aceasta artera finalizata.

O imagine din satelitcu intregul tronson analizat. Imaginea din satelit prezinta situatia din timpul lucrarilor de supralargire.
Pe planul cadastral am adaugat toate lucrarile de largire a arterei si chiar si spatiile verzi si de parcare create. Imaginea de ansamblu este rezultatul doar a largirii carosabilului, spatiile care se formeaza sunt refacute cu locuri de parcare si spatii verzi fara a avea nici o gandire.  Se observa ca nu a existat nici un proiect pentru intreaga zona. Chiar daca strada principala a fost largita se vor observa in timp greselile de proiectare, sau mai bine zis, lipsa oricarui proiect. Intersectiile cu strazile secundare, cele care deservesc toate zonele de locuit adiacente bulevardului, nu sunt rezolvate in nici un fel. Spatiile de parcare sunt amplasate in locurile care au ramas libere fara a fi integrate in reteaua de circulatie, pentru a nu se crea ambuteiaje.

Cateva imagini din zona refacuta de administratie:

 
Singura concluzie pe care o pot trage este ca si la implementarea unor solutii de rezolvare a problemelor orasului, modul in care se intervine este in bataie de joc, fara o gandire strategica si probabil doar cu scopul de a mentine aceste probleme pentru ca ele au nevoie de modificari constante si deci de lucrari constante de imbunatatire. Aceste mod de a lucra nu are ca scop rezolvare problemelor dintr-o anumita zona ci doar „coafarea” pe termen scurt.

Dupa aceasta succinta analiza trecem la modul in care vad eu rezolvarea unei astfel de supralargiri sau mai degraba un fel de a privi reabilitarea unui bulevard. Solutiile simpliste doar cu extinderea carosabilului nu isi au locul intr-un oras ce vrea sa se dezvolte modern. In toate orasele din lume veti observa ca se incearca gasirea unor solutii care sa redea orasul celor care locuiesc in el. Se incearca peste tot mutarea circulatiilor in subteran, si nu vorbesc doar de transport in comun. Exista orase care isi muta toata infrastructura majora de circulatie in subteran (autostrazi urbane in subteran, circulatii feroviare in subteran etc.) astfel incat la suprafata sa se castige spatiul pentru oameni. Din pacate noi abia suntem in stadiul de a face autostrazi suspendate (vezi pasajul Basarab si ideile utopice ale primarului general) si va mai trece ceva timp pana sa realizam ca trebuiesc si acelea mutate.

Propunerea mea are ca idee principala solutia unui pasaj subteran pe acest tronson. Astfel circulatia principala este deviata prin subteran, intregul trafic de pe viitoarea autostrada trecand prin acest pasaj. La sol va ramane circulatia pentru rezidenti precum si circulatia mijloacelor de transport in comun, o linie de autobuz. In spatiul eliberat va fi realizata o „padure”, o suita de spatii verzi traversate prin mijloc de banda pentru biciclisti. Zona compacta centrala va fi plantata cu arbori masivi, astfel incat sa simuleze o padure. Initial nu vor fi trasate aleei pentru ca oamenii sa stabileasca ei traseele, prin circulatia libera, in mod natural. Dupa cateva luni vor fi formate trasee naturale in aceste zone inverzite, acestea fiind apoi amenajate.

Spatiile de parcare sunt ingropate cu 1,50m si deasupra lor se va realiza o acoperire cu spatiu plantat. Scopul acestor locuri de parcare este de a rezolva doua functiuni, una de garare a autovehiculelor rezidentilor si cealalta, la suprafata, de spatiu verde pe care se pot dezvolta diferite activitati de recreere. Accesul in zona locurilor de parcare se face prin pasarele si scari ce conduc la acest nivel inferior.
Pentru o intelegere mai buna a solutiei am realizat si doua profile transversale, prin locurile marcate si pe plan. Profilul transversal este o sectiune perpendiculara pe axul drumului, astfel incat sa se vada caracteristicile arterei. Pe aceste doua profile se remarca modul de amplasare a locurilor de parcare.

Pentru final am pastrat cateva imagini aeriene cu propunerea, elementele fiind prezentate la nivel de macheta.

Cateva imagini cu locurile de parcare detaliate, pentru o intelegere a modului de amplasare:

21 de comentarii la „Prin Berceni pe bulevardul Brancoveanu”

  1. mersi si astept parerea ta :)…nu cred ca e vorba neaparat de cat de important e vreun loc ci de faptul ca se uita ca majoritatea bucurestenilor stau in astfel de cartiere, deci ii afecteaza direct ce se modifica la ei acasa, ca sa ma exprim asa 🙂

    Răspunde
  2. asta se numeste amenajare de calitate a spatiului public, lucru vazut in bucuresti mai rar decat o cometa.
    Răspunde

  3. multumesc pentru apreciere…cat priveste promovarea si in alte locuri, nu m-am gandit inca sa fac ceva in privinta asta…deocamdata sunt la inceput cu prezentarea ideilor si astept sa vad daca exista interes :)…cu primaria nu vad cum as putea colabora caci acolo se "lucreaza" in altfel si exista alte scopuri, dar nu se stie niciodata :)…in ce ii priveste pe "bercenari" eu cred ca ei sunt bucurosi cu ce au acum si nu cred majoritatea isi inchipuie ca lucrurile pot fi facute si altfel

    Răspunde
  4. eu gandisem zonele centrale ca pe o "padure" sau o simulare a unei paduri, caci nu sunt atat de mari ca suprafata, iar spatiile verzi create deasupra locurilor de parcare sa fie pentru activitati de socializare…oricum astea sunt doar detalii 🙂

    Răspunde
  5. merge schema asta! e adevarat ca te enerveaza un pic la un moment dat acele "rond point" cum le zic francezii dar sunt eficiente. acum, ca s aglumim amar, daca ne uitam la ce a insemnat doar un pasaj cu plafon partial la Baneasa, daca ne aducem aminte cat a durat cosmarul de la cimitirul Bellu (care au ramas si fara rezultat caci tot tambalaul de acolo presupunea realizarea unui nucleu de legatura tramvai-metrou combinat cu pasaj pietonal de pe o parte pe alta a bulevardului cea ce nu s-a mai realizat dupa doi ani de "lucru") inseamna ca aceasta intreprindere ar da de munca unor generatii intregi de constructori cu salopete portocalii! (devieri de canalizare, retele de apa, electrice, gaz – cate motive de crestere a facturii caci, evident, banuiesc ca nu exista planuri cu retelele) :)) Pasajul ar trebui sa fie putin mai adanc pentru ca sa fie loc de arbori adevarati deasupra si la lungimea asta ar trebui sa aiba solutii de ventilare si evacuare pietonala banuiesc.
    Răspunde

  6. ai dreptate in ce priveste ventilarea si evacuarea pietonala, dar nu am intrat in detalii si unele lucruri ma depasesc asa ca prefer sa nu ma bag…asa am gandit si eu ca pasajul trebuie sa fie la o adancime mai mare si nu am pus cota de adancime pe profile…am vrut doar sa aduc in discutie modul in care se fac aceste proiecte pentru infrastructura in oras…probabil ca trebuie sa mai treaca generatii de muncitori (pot fi si in salopete rosii sau galbene :)) pana sa se gandeasca cineva si la schimbarea modului de proiectare si venirea cu solutii potrivite cu spatiul urban

    Răspunde
  7. cand am zis salopete portocalii ma gandeam ca m-au exasperat si ma exaspereaza aia de la Euroconstruct … daca vorbim de culorile salopetelor in alt sens atunci e clar ca repartitia culorilor nu are miros" ca sa zic asa :))
    Răspunde

  8. În sfîrşit, scriu şi eu. E foarte bine că te-ai ocupat de Brîncoveanu, pentru că are mult spaţiu în care te poţi desfăşura, ca să zic aşa. Trebuie să ştii doar următorul lucru: sub banda cea nouă, cea care acum e folosită ca parcare, se află ditamai conducta magistrală de termoficare.
    Răspunde

  9. poti si sa critici ca sa nu termini asa repede :)…am in plan sa propun o solutie si pentru un bulevard cu spatiul mai restrans, unde posibilitatile sunt mai mici…oricum e evident ca nu largirea e solutia si asta pentru ca la un moment dat nu o sa ajunga nici cate 6 benzi pe sens…daca te uiti atent o sa vezi ca pe mijlocul pasajului, in subteran, exista un spatiu de 1 banda pe care l-am gandit pentru amplasarea eventualelor retele, astfel incat interventiile ulterioare sa nu afecteze traficul sau sa-l afecteze in mica masura

    Răspunde
  10. Ca si idei de imbunatatire a solutiei,e de vazut daca accesul spre locuintele colective nu se poate face prin spatele acestora,nu direct din B-dul Brancoveanu-pt a degaja spatiul,nu de alta.
    Răspunde

  11. Spor la treaba in continuare,e bine ca manuiesti calculatorul,dar ,dupa cum ne spunea noua,studentilor,un renumit profesor de arhitectura si urbanism: "uneori calculatorul ne fura/mananca din imaginatie-visare".

    Răspunde
  12. @3xAndreicut Mihai…scopul principal al acestui blog este de a arata cum se pot face lucrurile altfel…numele blogului este "Idei urbane" adica propunerile pe care le fac sunt doar schite, daca vrei, doar ipoteze de lucru…acum sa raspund punctual si asta fara a intra in detalii tehnice si teorii de urbanism, pentru ca nu multi ar fi interesati:
    Răspunde

  13. nu inteleg de ce sa omoram si mai mult automobilul si senzatia automobilului de miscare, si sa il expunem in pozitie statica… poate ca ar fi mai interesant invers…

    Răspunde
  14. Foarte frumos dar, mi se pare ca forțezi bicicliștii să meargă oarecum în zig zag, doar de dragul aspectului. De asemenea, în schiță nu se precizează grosimea stratului de pământ de deasupra pasajului unde vrei să plantezi arbori masivi. Dacă stratul de pământ nu este suficient de gros aceștia nu se usca.

    Răspunde
  15. Ar fi absolut demențial daca s-ar implementa vreodată oriunde în București nu doar pe bulevardul Brâncoveanu. Bucureștiul și în general cartierele comuniste ar deveni într-un final locuibile și primitoare, s-ar schimba radical de ți-ar fi mai mare dragul să le iei la pas și să locuiești în ele. Poate greșesc însă cred că propunerea ta, cel puțin momenta, este totuși nerealistă. Costurile pentru refacerea unui asemenea bulevard ar putea crește și de x10 x20 de ori. În București sunt zeci, dacă nu chiar sute de astfel de bulevarde deci costurile ar fi colosale.

    Răspunde

Lasă un comentariu