Piata Sfanta Vineri

Una dintre cele mai cunoscute zone din Bucuresti este piata Sfanta Vineri, aflata in estul pietei Unirii. Piata Sfanta Vineri si-a „primit” denumirea dupa biserica Sfanta Vineri aflata pana in anii 80 la intersectia Caii Calarasilor cu strada Sfanta Vineri. Zona Sfanta Vineri a suferit transformari radicale in urma demolarilor din anii 80, fiind astazi de nerecunoscut.

Aceasta noua incercare de remodelare a spatiului urban vine in continuarea propunerii din zona Rondului Udricani si reprezinta o incercare de a reface o zona mai mare a orasului.
Cat de mult s-a modificat zona, intr-o perioada foarte scurta, cat a fost daramat si care era imaginea orasului in acest perimetru, putem afla din articolul lui Raiden, de pe Rezistenta Urbana, un articol excelent despre Piata Sfanta Vineri ieri si azi. Va recomand acest articol pentru ca intregeste o imagine despre cum arata, traia si exista Bucuresti inaintea demolarilor din anii 80.

O imagine din satelit cu intreaga zona si marcarea unor elemente de importanta la nivelul orasului.

Pe planul cadastral din 2010 si pe imaginea din satelit se observa situatia actuala. Spatiul este dominat de cladirea „Complexului comercial Unirea”, popular denumita Circul foamei de la Unirii. Intersectia este bordata de blocurile anilor 80, aparute dupa demolarea zonei. In anul 2008 a fost refacuta intersectia din punct de vedere al circulatiei si a aparut un terminal pentru transportul in comun, deocamdata doar pentru tramvaie. Zona este doar un spatiu de trecere fara a a fi un punct de interes si fara o amenajare urbana demna de istoria si amplasamentul ei. In partea de vest a fost construit o cladire de parcare publica, ce deserveste in mare masura magazinul Unirea, sau cu denumirea noua Unirea Shopping Center. Intr-unul din spatiile Circului foamei a aparut un supermarket, initial Universall, iar apoi a fost cumparat de cei de la Carrefour. Daca investitotorii privati au reusit sa identifice potentialul zonei, din punct de vedere comercial, e timpul ca si celelalte atuuri ale zonei sa fie readuse in discutie.
Planul cadastral din 1984 prezinta situatia dinaintea demolarilor cu un tesut urban complet diferit. Practic toata zona a fost demolata, iar putinele cladiri care au scapat se gasesc in spatele blocurilor nou construite. Facand o legatura intre articolul lui Raiden si planul cadastral observam disparitia nu numai a unor cladiri care generau o anumita imagine urbana, dar si a strazilor ce aveau importanta la nivelul orasului. Calea Vacaresti este una dintre arterele care plecau de aici, dar asta isi mai aduce aminte putina lume. Cladirea marcata pe plan apare si in pozele din articolul de pe Rezistenta Urbana si mi-a atras atentia prin forma sa deosebita, astfel incat am hotarat sa o integrez in propunerea mea.
Interventia mea in zona Sfanta Vineri a fost radicala, eliminand mai multe constructii. Prima disparitie evidenta este cea a Circului foamei, pe care am inlocuit-o cu o cladire redusa ca dimensiuni si o piata pietonala. Blocurile de locuinte din vecinatatea pietei au fost modificate prin reducerea regimului de inaltime si eliminarea completa a unui tronson, pentru a permite o deschidere catre Sinagoga mare si zona rondului Udricani. Functiunea noului complex va fi tot cea comerciala pastrand caracterul zonei. Cladirea din centrul pietei, marcata si pe planul cadastral din 1984, va fi refacuta si va fi accesul principal catre zona de subsol. Cu o linie puncata este marcata zona de subsol cu spatii comerciale si pasaje care fac legatura catre Sinagoga mare si in directia opusa catre statia de metrou. Zona ar deveni un nod important de circulatie prin realizarea acestor legaturi directe, la nivelul subsolului, intre mai multe tipuri de transport in comun. In coltul intersectiei propun ridicarea unui monument al Bisericii Sfanta Vineri, iar zona pe care este amplasat astazi un monument cel putin dubios va fi parte din terminalul de trasport in comun.

Constructiile de locuinte colective de pe bulevardul Corneliu Coposu vor face parte dintr-o propunere ulterioara, care sa intregeasca amenajarea intregii zone.

Propunerea mea a fost corelata cu interventia din zona Udricani, urmand ca fiecare interventie ulterioara sa o prezint adaugand elementele modificate si avand in proiect modificarea intregii zone.

Cateva imagini aeriene cu intreaga zona propusa, cu amenajarile la nivel de macheta. In aceste imagini am integrat si propunerea de la Rondul Udricani.

Cateva imagini cu propunerea integrata in situatia existenta.
Vedere dinspre strada Clucerul Udricani.
Vedere dinspre strada Sfanta Vineri.
Vedere dinspre strada Sfanta Vineri.
Vedere dinspre strada Clucerul Udricani.
Vedere dinspre Piata Unirii.
In final o imagine din satelit cu adaugarea propunerii pentru intreaga zona.
UPDATE: Intre timp am mai propus si alte lucruri in zona Rondului Udricani: MUZEUL DIN PIATA SFANTA VINERI

19 comentarii la „Piata Sfanta Vineri”

  1. @Raiden…cand m-am referit la refacerea acelui imobil am avut in cap sa fie refacut complet, poate cu cateva modificari ale fatadelor in zonele unde initial erau calcane, astfel incat sa fie un element principal al pietii si sa contrasteze cu ce este in jur(eu doar l-am pus ca forma sa se inteleaga ideea)…nu trebuie sa-mi multumesti, pentru ca articolul tau e foarte bun 🙂

    Răspunde
  2. @HM…raspund mai tarziu ca m-ai prins cu o bucata de cozonac in gura :)…ti-am urmarit cu interes articolele despre trafic, dar nu prea comentez pentru ca mi se pare ca ma depaseste problema…fiecare are o solutie de rezolvare a traficului,punctuala, dar aici e nevoie de o abordare la nivel de oras…acum despre zona: stiu ca primaria are in plan construirea unui pasaj subteran de la Sf Vineri pana la Bd. Regina Maria, pe sub piata Unirii si asa m-am gandit ca aici va fi un important nod de circulatie al transportului in comun…cat priveste propunerea de introducere a tramvaiului pe vechea Cale Vacaresti, ar fi interesant, probabil te referi la traseul str. Sf. Vineri-Mircea Voda-Pod Timpuri noi, fiind o optiune intre cheiul Dambovitei si Nerva Traian…exista deja un puz aprobat pentru podul de la Timpuri noi, poate te intereseaza, il gasesti pe site-ul primariei: http://www.pmb.ro, ->servicii ->urbanism ->puz aprobate -> an 2009 sector 3 si denumirea oficiala PUZ Splaiul Unirii nr. 165…am in lucru o propunere de refacere a unui bulevard destul de cunoscut, modificari ale prospectului strazii si o analiza un pic detaliata si la nivel de trafic in zona, dar cum mai este destul de lucru pastrez surpriza 🙂

    Răspunde
    • „primaria are in plan construirea unui pasaj subteran de la Sf Vineri pana la Bd. Regina Maria, pe sub piata Uniri” – imposibil. Piata Unirii este FULL deja in subteran. Doua statii de metrou cu galeriile aferente, Dambovita casetata, canalul colector principal, dar mai ales pasajul rutier care este fix perpendicular pe pasajul despre care vorbiti. Ori cine a facut acel plan nu stie ce este sub Piata Unirii. Din acest motiv se are in vedere ca M7 sa nu treaca prin Unirii, ci pe Bd. Unirii, la o adancime foarte mare. SOLUTIA este reconectarea tramvaiului prin Piata Unirii, solutie propusa deja in PMUD care prevede tramvai pe Coposu pana la Regina Maria.

    • PMUD a apărut după acest articol și ideea aia de subtraversare, dar cred că era doar așa un plan pe hârtie pasajul… au trecut 10 ani de când scriam articolul 🙂

  3. @Anonim…banuiesc ca lucrezi in domeniul demolarilor din moment ce crezi ca pentru niste stalpi de 5m iti trebuiesc "sute de tone"? 🙂

    Răspunde
  4. Eu cred ca ar fi utile la aceste propuneri niste evaluari anterioare lor. adica sa reiasa cumva si care ar fi nevoia care genereaza o astfel de propunere, "de ce"-ul ce genereaza impulsul remodelarii.
    Răspunde

  5. Ok, n-am cerut o analiza care sa complice textul. Am spus ca ar fi interesant de expus vizitatorilor ce a declansat intentia de a modifica ceva. Chiar daca nu exista o analiza, cu certitudine exista undeva un "feeling" care ar putea apoi explicitat printr-o analiza explicativa.
    Răspunde

  6. acum am inteles exact ce a-ti vrut sa spuneti 🙂 aveti dreptate cu asta si chiar s-ar putea sa aduca un plus si aceste explicatii…m-ar interesa chiar sa avem o intalnire, daca doriti, si ati putea sa-mi trimite-ti un mail ca sa stabilim eventuale detalii…inca odata precizez, daca sunteti interesat :)…inca nu am reusit sa citesc tot textul din link pentru ca sunt plecat in vacanta si nu am apucat, dar din ce am vazut e cam ce gandesc si eu si voi scrie si o parere

    Răspunde
  7. @HM…de aia zic ca ar fi interesant daca orasul ar avea o strategie de dezvoltare, nu doar solutii de moment pentru probleme aparent independente 🙂

    Răspunde
  8. nu sunt de acord din princpiu cu circulatiile suspendate, chiar as prefera ca subsolul sa fie solutia pentru ele, dar putem dezvolta discutia la intalnire…am rugamintea sa-mi trimiti un mail pe adresa de la profil, pentru ca eu nu am gasit nici o adresa de a ta, astfel incat sa putem stabili exact cand si unde

    Răspunde
  9. În primul rând e urât. Mai exact, banal. Piața se numește Sfânta Vineri, nu sfânta sinagogă. Deci biserica ar trebui reconstruită, nu făcută o pârtie către sinagogă. Iar ca funcțiune, este nulă. Oricum, strădania este lăudabilă.

    Răspunde
    • Sunt destule biserici in zona. Sf. Mina, Sf. Gheorghe, Sf. Ioan Nou si Sf. Gheorghe vechi, Sf. Nicolae Udricani, etc. Este supra saturata zona de biserici. Hai sa investim in infrastructura de transport public si alternativ, piete publice si zone pietonale, institutii de invatamant si medicale. Demolarea bisericilor ramane o rana in istoria Bucurestiului asa cum ramane si demolarea a sute de imobile cu o valoare arhitecturala inestimabila. Asta este istoria noastra si trebuie sa mergem inainte. Iar in calitate de ortodox botezat, de parca ar avea vreo relevanta, sinagogile sunt la ele acasa acolo, este cartierul evreiesc si trebuie sa armonizam asta.

Lasă un comentariu