Când se va extinde Centrul istoric?

Strada Smârdan, vedere spre BNR (stânga) și Palatul Bursei
Strada Smârdan, vedere spre BNR (stânga) și Palatul Bursei

Îmi pun acestă întrebare având în minte modul în care se prezintă astăzi Centrul istoric bucureştean. În realitate este vorba doar de o parte din zona definită ca Centrul istoric în unele documentaţii oficiale, dar percepţia publicului este că partea din proiectul pilot de reabilitare ar fi tot Centrul istoric.

Reabilitarea a însemnat o intervenţie asupra infrastructurii, edilitare, rutiere etc. Administraţia a făcut ce a putut şi cum a putut, o investiţie minimă şi, în cel mai bun caz, decentă. În zonele în care spaţiul public era mai generos ca suprafaţă, acolo unde se puteau implementa proiecte speciale nu s-a făcut nimic extraordinar sau măcar de bun-gust. Dimpotrivă, spaţiul urban public a fost amenajat ca o simplă intersecţie dintr-o comună rurală. Să te mândreşti cu ce a făcut administraţia în acestă zonă este ca şi cum ai felicita pe cineva că foloseşte săpunul.

Următorul pas a fost făcut de privaţi, iar aceştia, în majoritatea cazurilor, au făcut exact ce au putut, ştiut şi descoperit la o vizită în oraşele din vest. O crâşmă, un club sau o terasă sunt cam singurele funcţiuni propuse de privaţi. Bineînţeles că profitul generat rapid a fost poate singurul far călăuzitor. Totuşi, pe ici pe colo, au început să se dezvolte şi alte funcţiuni, deocamdată aproape toate legate de acelaşi mod de a cheltui banii. Reglementarea statutului proprietăţii încă nu s-a încheiat în acestă zonă şi acesta este încă un element care nu a generat alte tipuri de investiţii sau atragerea altor investitori. Nu trebuie uitat faptul că unii privaţi, foarte puţini la număr, au realizat că trebuie investiţi banii în toată construcţia, acesta urmând să genereze profit pe termen lung.

DPB_24

Deocamdată zona Centrului istoric are aproape un monopol pe atragerea traficului pietonal şi generează destule venituri pentru a fi un exemplu pentru viitoare investiţii. În acelaşi timp, cred că trebuie să remarc că modelul care a generat acest succes nu este încă dezvoltat în cadrul întregului Bucureşti. Aglomeraţia din centru şi din alte elemente cheie ale oraşului o pun pe seama faptului că aceste zone sunt prea reduse ca număr sau suprafaţă. Am vorbit despre asta şi în articolul despre spaţiile pietonale.

Mă întrebam şi în titlu, când vor reacţiona atât privaţii cât şi administraţia şi se va produce această „extindere”. O extindere a tipului de spaţii urbane şi nu strict a zonei Centrului istoric. Administraţia pare că nu are niciun interes să o facă sau este doar împinsă de la spate de privaţi. Nu există o strategie la nivelul întregului oraş, deci nu pot considera că primăria are un astfel de interes. În acelaşi timp pare că privaţii, sau mai corect spus unii dintre ei, pot impune o dezvoltare a acestui tip de spaţiu urban.

Iniţiativa PIDU nu este altceva decât un astfel de brânci dat de privaţi, o modalitate de atragere de fonduri pentru dezvoltarea unor zone. Este foarte discutabil ce s-a propus, unde şi de ce, dar deocamdată nu există nimic transpus în realitate. Totul este la nivel de propuneri, unele proiecte fiind deseori modificate, „reîncălzite” şi prezentate publicului la intervale de timp care îi dau posibilitatea să uite variantele iniţiale. Semne că unii privaţii reuşesc să transforme spaţiul public sunt în oraş, convingând abil primăria de utilitatea investiţiei. Unul dintre ele este chiar creşterea suprafeţei pietonale de pe strada Nicolae Golescu, în spatele Ateneului Român.

Deocamdată nu a apărut niciun investitor care să dezvolte singur, din proprie iniţiativă şi doar pe terenul său, un astfel de spaţiu. Încă se investeşte doar în mall-uri, un concept nu chiar îndepărtat de ce devine încet Centrul istoric. Rămâne de văzut în cât timp vom dezvolta pieţe pentru alte tipuri de funcţiuni în zona centrală. Noaptea muzeelor este, poate, un exemplu că ar exista piaţă pentru altceva, dar dacă nu există şi consum, bani care să fie cheltuiţi tot timpul anului, nu cred că putem discuta de dezvoltare.

Administraţia locală şi generală ar putea interveni cu strategii, proiecte clare şi atragerea de fonduri pentru ca încet, dar sigur, să se creeze o diversitate a funcţiunilor. Este evident că fără bani şi posibilitate de generare a unui profit nu vor fi alte investiţii. Deocamdată dăm bani doar pe băutură şi mâncare, deci acolo se va investi.

detaliu centru istoric bucuresti

Ne mulţumim cu aceşti aproximativ 3,5 kilometri de spaţiu pietonal, aproape cu unică funcţiune şi suntem câteodată uimiţi de ce nu se face mai mult. O strategie a primărie ar putea cuprinde un studiu a veniturilor generate din acestă zonă, exemplu care ar putea convinge investitorii privaţi să dezvolte parteneriate public-privat pentru alte zone. Cred că ar fi destul de interesant de aflat câţi bani se fac acum în zona acesta. Banii produşi aici înseamnă şi impozite plătite, bani în bugetul primăriilor şi deci o sursă de venit pentru dezvoltarea altor proiecte pentru toată populaţia Bucureştiului şi în toate zonele oraşului. Ar însemna să avem o strategie.

Primele două imagini sunt realizate de Radu.

8 comentarii la „Când se va extinde Centrul istoric?”

  1. Daca faceai o expunere un pic mai larga in ultima imagine ai fi cuprins pentagonul intreg al centrului istoric asa cum a fost el studiat in 2004 ca PUZ Centrul Istoric. Dra chiar si limitarea asta determinata de axa est-vest, Calea Victoriei, Halelor, Coposu si Hristo Botev era una arbitrara. Dar nici ca delimitarea aia exagerata din lista monumentelor istorice unde exista un sit ce acopera practic cam tot orasul anterior lui 1895!

    Răspunde
    • eu am mai spus şi în alte articole că asta e doar zona pilot şi că există şi acel PUZ care stabileşte limitele… doar am făcut şi propuneri pentru partea cealaltă, pe la Piaţa Decebal 🙂
      oricum, PIDU nu mai ţine cont de nimic 🙂

  2. Poate peste vreo 20-30 de ani. Autoritatile bucurestene sunt atat de mandre de ce au realizat, incat nu resusesc sa vada mai departe de „sapunul” de care vorbeai. Am impresia ca de ceva vreme exista un soi de campanie de manipulare prin care se incearca sa ni se induca ideea ca ce avem noi e extraordinar, ceva cum rar mai gasesti in Europa sau in Lume. L-am vazut pe Oprescu afirmand de nenumarate ori cum tinerii vienezi, londonezi, parizieni vin in weekend la Bucuresti pentru Centrul Istoric, sau cum Centrul Istoric al Bucurestiului este peste cel din Praga. Alti primari declara intr-o stare de exaltare totala ca vor si ei sa faca in orasele lor o amenajarea a centrului istoric asa cum e la Capitala. Multa prostie, mult circ, mult kitsch, putin bun gust si strategie. Ceea ce s-a intmplat in zona pilot a Centrului Vechi tine de o apropiere de normalitate, pentru ca pana la normalitate ar trebui sa mai exsite si alte lucruri in afara de baruri/cafenele/cluburi si restaurante. Problema e ca am ajuns sa fim atat de tampiti ca natie, incat normalitatea sa ni se pare un lucru extraordinar.
    Credeam ca sunt singurul din orasul asta care-si mai pune intrebarea asta. Felicitari pentru articol.

    Răspunde
    • nu sunt chiar aşa de pesimist… presiunea privaţilor va obliga la schimbări mai rapide şi sper să existe şi o presiune din partea locuitorilor… campania asta este veşnic prezentă în România, ştim cu toţii că suntem buricul pământului 🙂

  3. Noi ne felicitam mereu ca folosim sapunul, pentru ca este inca ceva nou. Cand trecem de impulsul asta al castigului imediat si cu orice pret, poate vom simti o abordare mai larga. Altfel, extinderea centrului istoric se face doar daca aduce voturi sau bani.

    Răspunde
    • bani aduce, dar nu știu dacă și din alte funcțiuni… articolul e mai vechi și de atunci au apărut alți investitori, tot pe comerț, dar de alt tip… și, între timp mai avem cîteva zone care s-au modificat

Lasă un comentariu